CUPRINS 1 INTRODUCERE 1.1 Limbaje. Masina virtuala 1.2.1 Calculatoarele mecanice 1.2.2 Prima generatie de calculatoare. Tuburi electronice 1.2.3 Generatia a doua de calculatoare. Tranzistoare 1.2.4 Generatia a treia de calculatoare. Circuite integrate 1.2.5 Generatia a patra de calculatoare. Calculatoare personale si VLSI 2 REPREZENTAREA INFORMATIEI 2.1 Reprezentarea numerelor. Operatii aritmetice 2.1.1 Sisteme de numeratie 2.1.2 Conversia unui numar dintr-o baza in alta 2.1.2.1 Numere intregi 2.1.2.2 Numere reale 2.1.2.3 Conversia binar-octal-hexazecimal 2.1.3 Operatii aritmetice elementare 2.1.3.1 Adunarea 2.1.3.2 Scaderea 2.1.3.3 Inmultirea 2.1.3.4 Impartirea 2.1.4 Reprezentarea numerelor cu semn. Operatii aritmetice 2.1.4.1 Reprezentarea numerelor in semn - marime 2.1.4.2 Reprezentarea numerelor cu semn in complement fata de 1 2.1.4.3 Reprezentarea numerelor cu semn in complement fata de 2 2.1.4.4 Operatii aritmetice cu numere cu semn in complement fata de 2 2.1.4.4.1 Adunarea a doua numere cu acelasi semn 2.1.4.4.2 Adunarea a doua numere cu semne diferite 2.1.4.4.3 Scaderea a doua numere cu acelasi semn 2.1.4.4.4 Scaderea a doua numere cu semne diferite 2.1.5 Reprezentarea in virgula flotanta 2.1.5.1 Principiul reprezentarii in virgula flotanta 2.1.5.2 Reprezentarea standard in virgula mobila 2.2 Coduri numerice si alfanumerice 2.2.1 Coduri binar - zecimale 2.2.1.1 Codul binar - zecimal 2.2.1.2 Coduri ponderate 2.2.1.3 Coduri neponderate 2.2.2 Coduri pentru detectarea erorilor 2.2.3 Coduri pentru corectarea erorilor 2.2.4 Coduri alfanumerice 2.3 Valori si functii logice 2.3.1 Algebra booleana 2.3.1.1 Operatorii fundamentali 2.3.1.2 Axiomele algebrei booleene 2.3.1.3 Formele canonice ale functiilor logice 2.3.2 Functii logice importante 2.3.2.1 SAU-EXCLUSIV 2.3.2.2 COINCIDENTA 2.3.2.3 SI-NU 2.3.2.4 SAU-NU 2.3.3 Echivalarea functiilor logice prin SI-NU 2.3.4 Minimizarea functiilor 3 CIRCUITE LOGICE DIGITALE 3.1 Poarta logica fundamentala 3.2 Conectarea portilor logice 3.3 Circuite combinationale 3.3.1 Decodificatoare 3.3.2 Codificatoare 3.3.3 Convertoare de cod 3.3.4 Comparatoare 3.3.5 Multiplexoare 3.3.6 Demultiplexoare 3.3.7 Sumatoare 3.4 Circuite secventiale 3.4.1 Circuite basculante bistabil 3.4.1.1 Bistabilul RS asincron 3.4.1.2 Bistabilul RS sincron 3.4.1.3 Bistabilul D 3.4.1.4 Bistabilul T 3.4.1.5 Bistabilul RS master-slave 3.4.1.6 Bistabilul JK master-slave 3.4.2 Numaratoare 3.4.2.1 Proiectarea unui numarator 3.4.3 Registre 3.4.3.1 Structura unui registru. Operatii cu registre 3.4.3.2 Utilizarea registrelor la prelucrarea si transmiterea informatiei 3.4.4 Elemente de memorie 3.4.4.1 Organizarea celulelor de memorie 3.4.4.2 Caracteristicile unei memorii 3.4.4.3 Operatiile realizate de catre memorii 3.4.4.4 Memorii ROM 3.4.4.4.1 Structura circuitului de memorie ROM, PROM si EPROM 3.4.4.4.2 Celule de memorie ROM, PROM si EPROM 3.4.4.5 Memorii RAM 3.4.4.5.1 Memoria RAM statica 3.4.4.5.2 Memoria RAM dinamica 3.5 Circuite PLA 4 STRUCTURA UNUI CALCULATOR 4.1 Unitatea Centrala 4.2 Memoria sistemelor de calcul 4.2.1 Memoria principala 4.2.2 Memoria secundara 4.2.2.1 Banda magnetica 4.2.2.2 Discul magnetic 4.2.2.3 Discul flexibil 4.2.2.4 Discul optic 4.3 Dispozitive de intrare/ iesire 4.3.1 Dispozitive de iesire 4.3.1.1 Dispozitive hardcopy 4.3.1.2 Dispozitive de afisare 4.3.2 Dispozitive de intrare 5 UNITATEA CENTRALA 5.1 Registrele Generale 5.2 Unitatea Aritmetica si Logica 5.3 Unitatea de Comanda 5.4 Setul de instructiuni 5.4.1 Executia instructiunilor 5.4.2 Executia paralela a instructiunilor 5.4.3 Formatul instructiunilor 5.4.4 Moduri de adresare 5.4.4.1 Adresarea imediata 5.4.4.2 Adresarea directa 5.4.4.3 Adresarea registru 5.4.4.4 Adresarea indirecta 5.4.4.5 Adresarea indexata 5.4.4.6 Adresarea bazata 5.4.4.7 Adresarea stiva 5.4.4.8 Adresarea combinata 5.5 Proiectarea dispozitivelor de comanda 5.5.1 Automate secventiale deterministe 5.5.2 Implementarea dispozitivelor de comanda 5.5.2.1 Metoda numarator cu secventa comandata cu bistabil pe stare 5.5.2.2 Metoda numarator cu secventa comandata cu stare codificata 5.5.2.3 Proiectarea dispozitivului de comanda microprogramat 5.5.2.4 Implementarea prin program a dispozitivului de comanda 5.5.2.5 Implementarea dispozitivului de comanda prin circuite PLA 5.6 Proiectarea unui calculator simplu 5.6.1 Etapele de proiectare 5.6.2 Destinatia si domeniul de utilizare 5.6.3 Setul de instructiuni 5.6.4 Schema bloc a UC 5.6.5 Proiectarea instructiunilor 5.6.6 Ecuatiile semnalelor de comanda 5.6.7 Schemele logice ale modulelor GF si BCC 5.6.8 Scheme logice ale altor module 6 UNITATI CENTRALE CU MICROPROCESOR 6.1 Microprocesorul. Definitie 6.2 Structura interna a unui microprocesor 6.2.1 Semnalele unui microprocesor 6.2.2 Executia instructiunilor 6.3 Familia Intel 8088/80286/80386/80486 6.3.1 Microprocesoarele 8088/8086 6.3.2 Microprocesorul 80286 6.3.3 Microprocesorul 80386 6.3.4 Microprocesorul 80486 6.3.5 Microprocesorul Pentium 6.4 Familia Motorola 68000/68020/68030 7 LIMBAJUL DE ASAMBLARE 7.1 Definirea limbajului de asamblare 7.2 Procesul de asamblare 7.2.1 Asamblor in doi pasi 7.2.2 Primul pas de asamblare 7.2.3 Al doilea pas de asamblare 7.3 Macrodefinitii 7.3.1 Definirea, expandarea si apelarea macrodefinitiilor 7.3.2 Macrodefinitii cu parametri 7.3.3 Implementarea macrodefinitiilor intr-un asamblor 7.4 Legarea si incarcarea modulelor program 7.4.1 Operatiile realizate de linkeditor 7.4.2 Structura unui modul obiect 7.4.3 Momentul de legare si relocarea dinamica 7.4.4 Legarea dinamica 8. MEMORIA CALCULATORULUI 8.1 Clasificarea memoriilor 8.2 Structura unui modul de memorie 8.3 Proiectarea unei memorii RAM statice 8.4 Proiectarea unei memorii RAM dinamice 8.5 Memoria virtuala 8.5.1 Paginarea 8.5.2 Segmentarea 8.5.3 Memoria virtuala la Intel 80386 9. INTERFETE DE INTRARE/IESIRE 9.1. Transfer prin program 9.2. Transfer prin intreruperi 9.2.1 Sistemul de intreruperi al uP I8086 9.2.2 Controlorul de intreruperi I8259A 9.3. Transfer prin acces direct la memorie (DMA - Direct Memory Access) 9.3.1 Controlorul DMA I8237 9.4. Transferul prin procesor de intrare/iesire 9.5. Transferul serial 9.6. Transferul paralel 9.6.1 Controlorul de intrari/iesiri paralele I8255 9.7. Circuite de contorizare.Generatoare de semnal. Monostabile 9.8. Proiectarea interfetelor de intrare/iesire 10 STRUCTURI MODERNE DE CALCULATOARE 10.1. Masina RISC 10.2. Principii de proiectare a masinilor RISC 10.3. Arhitectura SPARC 10.4 Arhitecturi paralele 10.5. Transputere 10.6. Hipercuburi 10.7 Arhitecturi multiprocesor pe magistrala 11 RETELE DE CALCULATOARE 11.1 Necesitatea retelelor de calculatoare 11.2 Topologii de retea 11.3 Clasificarea retelelor 11.4 Medii de transmisie 11.5 Protocolul de comunicatie 11.6 Controlul accesului la retea 11.7 Reteaua INTERNET 11.7.1 Arhitectura INTERNET 11.7.2 Adrese INTERNET 11.7.3 Servicii oferite de reteaua INERNET