CUPRINS 1. Introducere 1 2. Sisteme interactive 3 2.1. Introducere 3 2.2. Limbajul de comunicatie 4 2.2.1. Modelul task 4 2.2.2. Componenta conceptuala 4 2.2.3. Structura programelor 4 2.3. Modelul proiectantului 5 2.3.1. Concepte si prezentari 5 2.3.2. Concepte comunicatie de intrare 12 2.4. Componentele dialog si aplicatie 24 2.4.1. Terminologia utilizata in gestiune interfetelor 24 2.4.2. Independenta dialogului 26 2.4.3. Metode de realizare a independentei dialogului 26 2.4.4. Dialogul intern si extern 27 2.4.5. Evolutia notiunii de independenta a dialogului 27 3. Interfata utilizator grafica 29 3.1. Conceptele proiectarii interfetelor utilizator 29 3.2. Modelarea interfetei utilizator 30 3.2.1. Tipuri de modelare a interfetei 30 3.2.2. Modelarea structurala a interfetei utilizator 31 3.2.3. Reprezentarea interfetei 35 3.2.4. Structurile de control din sistemele de gestiune a interfetei 48 4. Sisteme de gestiune a interfetelor utilizator (UIMS) 51 4.1. Structura unui UIMS 51 4.2. Seturile de unelte si grafica utilizata 52 4.2.1. Sisteme grafice 52 4.2.2. Sisteme de lucru cu ferestre grafice 53 4.2.3. Sisteme de operare 54 4.3. Sisteme UIMS. Exemple 55 4.4. Interfete bazate pe demonstratii 56 4.4.1. Sistemul Garnet 56 4.4.2. Componentele sistemului Garnet 57 4.4.3. Constringeri 57 4.4.4. Interactori 58 4.4.5. Realizari deosebite in Garnet 59 4.5. Interfete bazate pe model 59 4.5.1. Sistemul HUMANOID 59 4.5.2. Sistemul UIDE 60 5. Tehnici de interactiune 63 5.1. Tehnici simple si complexe de interactiune 63 5.1.1. Gesturi 63 5.1.2. Tehnici elementare de interactiune 67 5.1.3. Tehnici complexe de interactiune 69 5.2. Modele ale tehnicilor de interactiune - Interactori 74 5.3. Selectia obiectelor prin operare directa 76 5.3.1. Clasificarea selectiilor 77 5.3.2. Selectia prin operare directa 78 5.3.3. Selectia dependenta de semantica aplicatie 80 5.4. Specificatia atributelor, parametrilor 81 5.4.1. Selectia din prezentarea explicita 82 5.4.2. Selectia din prezentarea implicita 82 5.5. Deplasarea obiectelor 82 5.6. Controlul intrarilor 84 5.7. Controlul iesirilor 85 5.7.1. Determinarea obiectelor modificate 85 5.7.2. Determinarea partilor ecran afectate 86 5.7.3. Determinarea obiectelor care trebuie desenate 86 5.7.4. Algoritmul de actualizare prezentare 86 6. Model de obiecte active 88 6.1. Notiuni fundamentale. Definitii 88 6.1.1. Interfetele model 90 6.1.2. Principii functionale 90 6.1.3. Gestionarea agentilor 92 6.1.4. Procese elementare. Thread-uri 92 6.2. Agenti 93 6.3. Variabile si flaguri 94 6.4. Comportamente 95 6.5. Traiectorii 96 6.6. Reguli 97 6.7. Conditii si expresii 98 6.8. Actiuni 99 6.8.1. Modelarea actiunilor 99 7. Specificatii formale ale intefetelor utilizator 105 7.1. Introducere 105 7.2. Limbajul Z 107 7.2.1. Un exemplu 107 7.2.2. Intarirea specificatiei 110 7.2.3. De la specificatie la proiect 113 7.2.4. Bazele teoretice ale limbajului Z 114 7.3. Descrierea formala a sistemelor multiagent 130 7.3.1. Definitii 130 7.3.2. Avantajele modelelor multi-agent 131 7.3.3. Sisteme multi-agent existente 131 7.3.4. Reguli de modelare a sistemelor multi-agent 132 7.4. Notiuni fundamentale pentru descrierea formala a proceselor interactive 135 7.4.1. Procese 135 7.4.2. Procese secventiale 140 7.4.3. Procese interactive 141 7.4.4. Rafinarea proceselor interactive 148 7.4.5. Un exemplu 148 7.5. Modelarea interactiunii 154 7.5.1. Cerintele interactiunii 154 7.5.2. Vizibilitate si predictibilitate 155 7.5.3. Interactiunea si obiectele de interactiune 157 7.5.4. Interactori 159 7.5.5. Un alt model de interactiune 163 Bibliografie 168 Anexa: Glosar explicativ al notiunilor folosite 176